"Dijital Ortamda Ölçme ve Değerlendirme Çalıştayı"
Üniversitemiz Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından “Dijital Ortamda Ölçme ve Değerlendirme Çalıştayı” düzenlendi.
Üniversitemiz Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından “Dijital Ortamda Ölçme ve Değerlendirme Çalıştayı” Rektörümüz Prof. Dr. Ahmet Karadağ ve YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Naci Gündoğan’ın açılış konuşması ile başladı.
Çalıştay açılışında konuşma yapan Rektörümüz Prof. Dr. Ahmet Karadağ, Üniversitemiz tarafından düzenlenen “Dijital Ortamlarda Ölçme ve Değerlendirme” çalıştayının uzaktan eğitim sürecinde uygulanan ölçme değerlendirme ve izleme etkinliklerinin geliştirilmesine büyük katkı sağlayacağını söyledi.
Rektörümüz Prof. Dr. Karadağ, sözlerini şöyle sürdürdü: “2019 yılının sonlarında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan yeni koranavirüsün hızla yayılımının ardından Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) hızla harekete geçmiş ve özveri ile yönetilen bir uzaktan eğitim uygulamasına geçilmiştir. Koşulların iyileşmemesi sebebiyle de izleyen öğretim yılı güz döneminin de uzaktan eğitimle yürütülmesine karar verilmiştir. Pandemiyle beraber uzaktan eğitimin yaygınlaşması hem eğitime bakış açımızı hem de uzaktan eğitimi yorumlama biçimimizi dönüşüme uğramıştır. Uzaktan eğitim, esas olarak görülen yüz yüze eğitimin yanında en iyi ihtimalle ona bir alternatif ya da tamamlayıcı olarak görülmekte, genel itibariyle örgün eğitime dâhil olabilecek imkân ya da vakti olmayanlara, bunun yanı sıra her yaştan kendini geliştirmek isteyen kişilere yönelik bir uygulamalar bütünüdür denebilir.
Son yıllarda bazı ortak ve çok sayıda öğrencinin katılımını gerektiren derslerin internet üzerinden yürütülmesi, açık ve uzaktan eğitim veren üniversitelerin dünyadaki eğilimlerle paralel olarak artması uzaktan eğitime yönelik talebi de hızla arttırmıştır. Bu süreçte özellikle teknolojinin sağladığı imkânlardan hangi noktalarda, nasıl ve ne ölçüde faydalanılacağı konusunda geniş bir alan açmıştır da denebilir.
Her öğrencinin hakkı olan nitelikli eğitim süreçlerinde farklı paydaşların önemli ihtiyaçlarından biri nitelikli ölçme ve değerlendirmedir. Geleneksel eğitim sistemlerinde ölçme ve değerlendirme sınıf-içi etkinlikler, kanaat notları, uygulamalar ve etkinliklerle desteklenebilir. Oysaki dijital dünyada eğitimin de hızla dijitalleştiği göz önünde bulundurulduğunda kişiselleştirilmiş öğrenme çevreleri oluşturmak ve buna bağlı ölçme-değerlendirme ve izleme stratejileri geliştirmek önem kazanmıştır.
Biz de Yozgat Bozok Üniversitesi olarak, öğrenme etkinlikleri sürerken yapılan biçimlendirme (yetiştirme) amaçlı değerlendirme (formative assessment) yaklaşımını benimseyerek bu süreci devam ettirmekteyiz. Biçimlendirme (yetiştirme) amaçlı değerlendirme kapsamında öğrencilerin gelişimlerini izlemelerine olanak sağlayan kısa sınavlar, forumlar, ödevler, akranlardan ya da öğreticilerden alınan geribildirimler uygulamakta olup bu değerlendirme yaklaşımlarının öğrenci başarısını nasıl etkilediğine ilişkin çalışmalar sürdürmekteyiz. Bu sayede öğrenci başarısını daha geçerli ve güvenilir şekilde belirlemeyi hedeflemekteyiz. Çalıştayın, bilimin doğru ölçülmesi noktasında uzaktan eğitiminde en büyük problem olan ölçme değerlendirmelerdeki zafiyetlerin önüne geçmesi adına önemli katkı sunacağını ümit ediyor. Bu duygularla başta YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Naci Gündoğan’a Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Yücel Güney’e ve çalıştaya katı sağlayan akademisyenlerimize ve tüm çalışma arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum.”
Daha sonra açılış konuşmalarını gerçekleştiren YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Naci Gündoğan ise Pandemi süreci geçtikten sonra da Yükseköğretimde dijital ortamların kullanılmasının devam edeceğini söyledi.
Türkiye’deki Üniversitelerimizin uzaktan eğitimde önemli başarılar elde ettiklerini bunun en güzel örneğinin de Yozgat Bozok Üniversitesi olduğunu belirten Prof. Dr. Gündoğan, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Yozgat Bozok Üniversitemize özel bir teşekkür sunmak istiyorum. Üniversitemiz Bölgesel Kalkınma Odaklı Misyon farklılaşması programında fark yaratan önemli çalışmalar yaptı. Bunun yanı sıra uzaktan eğitim, ölçme-değerlendirme alanında yaptığı çalışmalar ve yürüttüğü faaliyetler ile üniversitemizin Anadolu’da diğer üniversitelerimize de öncülük etmesinin çok önemli ve değerli olduğunu düşünüyorum. Yozgat Bozok Üniversitemiz uzaktan eğitim dendiğinde genç üniversitelerimiz içerisinde fark yaratan nitelikleri ile öne çıktığını memnuniyetle ifade etmek istiyorum. Pandemi nedeniyle zorunlu olarak üniversitelerimiz uzaktan eğitime geçti. Bu eğitim-öğretimin başında yüz yüze eğitime de geçildi ama malumunuz derslerimizin bir kısmı hala birçok üniversitemizde uzaktan eğitim araçlarıyla yapılmaya devam ediyor. Uzaktan öğretim denince tartışılan ya da sorun olarak nitelendirilen en önemli konunun ölçme değerlendirme konuları olduğunu gördük. Biz uzaktan eğitimde ölçme değerlendirme denince hep sınav güvenliğini konuştuk. Sınavlarda kopya girişimlerinin ve sınav güvenliğinin ne kadar önemli bir konu olduğunu, sınav güvenliğini sağlamaya yönelik ne tür tedbirlerin alınması gerektiği, ne tür yazılımlar yapılması gibi konular bizi hedefimizden biraz uzaklaştırdı. Ölçme değerlendirme denince Türkiye’de maalesef biz sınavı anlıyoruz. Yüz yüze geleneksel ortamlarda yaptığımız gibi öğrencilerin ders ile ilgili kazanımlarını öğrenme çıktılarının hep tek bir sınavla ölçülebileceği varsayımından hareketle biraz da öyle davrandık. Uzaktan eğitim ile ilgili genel hatamızda şu: Biz uzaktan eğitimi yüz yüze eğitimin bilgisayar karşısında yapılan türü olarak ve yüz yüze eğitimin online versiyonu olarak algıladık. Aslında durum böyle değil. YÖK olarak uzaktan eğitimde ölçme değerlendirme ile ilgili üniversitelere pandemi sürecinde rehberlik etme adına çok ciddi adımlar attık. Yüksek Öğretim Kurulu bünyesinde uzaktan eğitim ile ilgili hem teknik boyut hem de pedagojik boyutu ile ilgili birçok çalışma grubu kurduk ve üniversitelerimize dijital ortamlarda yapılacak ölçme değerlendirmelere ilişkin temel ilkelerin çerçevesini belirledik. Biz bundan sonra her ne kadar yüz yüze eğitime geçsek de eğitimimizin bir kısmını online olarak sürdürmeye devam edeceğiz. Ya da yüz yüze yaptığımınız derslerde daha fazla dijital ortamları kullanmaya devam edeceğiz. Pandemi süreci geçtikten sonra da Yükseköğretimde dijital ortamların kullanılması devam edecek. Dijital ortamlarda eğitim öğretim süreçlerinin ve diğer konuların el alındığı bu tür çalıştayları önemsiyorum. Bu çalıştayda emeği geçen başta üniversitemizin Rektörü Prof. Dr. Ahmet Karadağ’a, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Yücel Güney’e ve teşekkür ediyor, çalıştayın verimli geçmesini temenni ediyorum” dedi.
Gün boyunca devam edecek olan çalıştayda “ Dijital Ortamda Ölçme Değerlendirme” konuları her yönü ile ele alınarak bilgi, deneyim ve tecrübeler paylaşılacak.
26.11.2021 08:43